SOMPirineu DidàcTic compta amb un equip docent integrat per experts en planificació estratègica d’empreses i amb ampli coneixement dels sectors del turisme rural i de natura, i de la producció local. El professorat es complementarà amb un conjunt d’empreses que exerciran de mentors, aportant la seva experiència i exposant claus d’èxit i fracàs.

La taula següent mostra el llistat de professors confirmats, indicant en quin curs o seminari intervindran. Sota de la taula de l’equip docent, n’apareix una altra amb els mentors confirmats.

 

EQUIP DOCENT

DOCENT BIO CURSOS I SEMINARIS
Xavier Lamote de Grignon Soci-Consultor a ACTIVA CONSULTORS & PARTNERS. Economista (UB). Màster en Direcció de Marketing i Gestió Comercial per ESIC. Programes Executive per ESADE i per ESIC. Doctorand en Economia i Organitzacions (URV). Diploma en Estudis Avançats en Organització d'Empreses (URV). Ha impartit o imparteix formació de Màster/Postgrau/Executive a: ESIC, UPC, URV, UOC, UdG, UIMP, IFD-BCN, Euncet, Barcelona Activa, entre d’altres. Curs E1. Impregnar-se de màrqueting: aspectes clau de la disciplina per a empreses petites
Xavier Gasol Fundador des de 2003 de Simbòlic Comunicació, estudi que té com a principals objectius comunicar, seduir, difondre. Anteriorment havia treballat en agències de comunicació com Tandem DDB, Bassat Ogilvy, Wieden & Kennedy, etc., en les que va tenir clients com Nike, BBVA o Antonio Miró, entre d'altres. Una experiència que li va servir per aprendre la metodologia creativa que ara aplica als projectes que realment l’apassionen: projectes patrimonials, de dinamització local, de territori. Seminari D1 (Fem xarxa). Vendre Pirineu. Els valors diferencials del territori pirinenc i com aprofitar-los per captar clients
Xavier Cazorla Assessor al front de l’empresa ēleMents, muntanyes d’idees, amb seu a l’Alt Urgell, és un dels coordinadors del programa SOMPirineu. Aposta per la dinamització de territoris de muntanya a partir de sectors com l’ecoturisme, havent estat  ponent i professor en diversos cursos en matèria de sostenibilitat, planificació estratègica i turisme sostenible. L’emprenedoria, la innovació i el treball en xarxa formen part del seu decàleg havent estat impulsor i protagonista en diverses iniciatives d’aliances a Catalunya i a nivell internacional (Xarxa EcoturCAT, REDMESO, EEAC, nrg4SD, etc.). Seminari B2 (Fem xarxa). Aliances entre empreses pirinenques: d’una opció a un requisit per a l’èxit
Xavi Basora Llicenciat en ciències ambientals per la UAB i en periodisme per la UPF. Des del 2002 és codirector d’Espai TReS · Territori i Responsabilitat Social, una consultoria que dissenya i divulga eines per implicar la societat en una gestió més responsable del territori. Entre aquestes eines hi ha l’ecoturisme. El territori –amb els seus paisatges i la seva gent– i la comunicació són les seves vocacions. El Pirineu, una de les seves predileccions. Autor del blog sobre ecoturisme “Per terra, mar i aire”. Seminari B2 (Fem xarxa). Aliances entre empreses pirinenques: d’una opció a un requisit per a l’èxit
Txell Omella Gerent de l’empresa El Brogit Guiatges, que aquest any ha estrenat llicència d’agència de viatges per poder oferir productes integrals a touroperadors i a clients privats directes internacionals. Ha participat en diverses fires internacionals, així com guiant diversos press i famtrips amb touroperadors de diverses nacionalitats i caire, creant producte especialitzat dirigit a cada públic concret. Seminari E2. Els turistes internacionals: els necessitem, però no sabem com arribar-hi. Eines bàsiques de promoció en mercats emissors
Rita Casals Veterinària i Màster Oficial de Seguretat Alimentària. Actualment dedicada a l’assessorament en seguretat alimentària al sector primari i petita i mitjana indústria alimentària a GQS serveis veterinaris, empresa de la qual és sòcia. Treballa a temps parcial a la cooperativa Agrària de Torelló SCCL, on desenvolupa assessorament agrari i control de qualitat de la fàbrica de pinso. Seminari A2. Sobreviure a la “paperassa”. Tràmits per crear una empresa de producció local
Raül Bosque Llicenciat en Administració i Direcció d’Empreses i màster en mercats financers per la Universitat de Barcelona. Fundador i director de la consultora QMT Global, especialistes en assessorament a empreses en àrees d’estratègia, internacionalització i organització empresarial. Professor de l’àrea de gestió de l’Escola d’Arquitectura i director del Màster de Gestió i Organització d’Estudis d’Arquitectura a la Universitat Internacional de Catalunya. Curs A1. Fonaments per crear una empresa: passos necessaris per engegar motors Curs B1. Les bases per arribar a ser viables: el model de negoci i el model financer | Seminari A3. (Re)definir el teu negoci. Un mètode per aturar-se, reflexionar i (re)pensar com vols que sigui la teva empresa
Ramon Sentmartí Sociòleg, Màster a la London School of Economics i doctorant a la UAB. Coordinador de producteslocals.cat i col·laborador de diferents organismes i iniciatives relacionades amb el patrimoni agroalimentari, circuits curts de comercialització i agro-gastro-turisme. Com a Cap del Programa de Comercialització Agroalimentària de la Direcció General de Comerç (Generalitat de Catalunya) va impulsar projectes com gastroteca.cat o la guia ‘Compra a pagès’. Curs C1. Made in Pirineus: com crear productes i serveis arrelats al territori (visites turístiques en explotacions agràries i obradors) | Seminari C1 (Fem xarxa). Un cap de setmana rural, natural, gastronòmic i artesanal. Com dissenyar productes turístics multisectorials al Pirineu
Pere Báscones Llicenciat en Belles Arts (Universitat de Barcelona) i en Comunicació Audiovisual (UOC), postgrau en Disseny i usabilitat en Internet pr Elisava. Compagina la pràctica del disseny i la gestió de projectes en l'àmbit de la comunicació i el sector multimèdia amb la Docència com a consultor en el Grau Multimèdia de la UOC. Treballa des del seu estudi  Espai Nòmada (espainomada.com) a Sort (Pallars Sobirà). Seminari D2. No tinc temps per comunicar el meu negoci, com m’ho faig? Idees per donar-se a conèixer sense gaires complicacions
Núria Martí Tècnica en Empreses i Activitats Turístiques, Guia Territorial de Catalunya i directora de Pirineu Emoció. Durant més de 25 anys ha adquirit una gran experiència en l’ampli món del turisme i les relacions internacionals. Sempre l’han entusiasmat les diferents tasques relacionades amb el turisme, tant en la seva consecució com en la planificació, programació i anàlisi: guia internacional, relacions públiques, desenvolupament de nous viatges, consultes turístiques, coordinació de grups, creació de productes/paquets, ensenyament professional, emissió i recepció de turisme al Pirineu. Curs E1. Impregnar-se de màrqueting: aspectes clau de la disciplina per a empreses petites
Mireia Font Llicenciada en dret per la UAB, Màster en Dret Comunitari i estudis europeus (Tesina – Aspects jurídiques du développement rural à la lumière de l’Agenda 2000 -). Va realitzar un Erasmus a Bèlgica, formació permanent en temes RSE, desenvolupament rural, cooperació, promoció econòmica. Va iniciar la seva vida laboral al Patronat Català pro-Europa com a assessora d’assumptes europeus i tècnica del Carrefour Rural Catalunya (1998-2001). Des del 2002 al 2009 va ser tècnica de promoció econòmica i assumptes europeus del Consell Comarcal de l’Alt Urgell i des del 2009 és Directora del Consorci GAL Alt Urgell Cerdanya, del qual n’és gerent des del 2011. Seminari B1. Empreses petites, però responsables: val la pena dedicar-hi esforços?
Jordi Casassayas Diplomat en Turisme i Màster en Gestió Turística per la Facultat de Turisme de la Universitat de Girona. Professor associat amb docència sobre “Gestió de Projectes”, “Polítiques de Promoció i Informació de les Destinacions Turístiques” i “Tècniques d’Informació i Comunicació Turística”. En el sector turístic des de 1998 treballant en la gestió de destinacions turístiques, consultoria turística i aplicació de la tecnologia i Internet al turisme, tant des de la vessant pública com privada. INSETUR Curs C1: Made in Pirineus: com crear productes i serveis arrelats al territori (creació de producte turístic multiservei arrelat al territori)
Joana Frigolé Consultora i Coach Professional. Llicenciada en Psicologia per la UAB. Coach Certificada per ICF (Internacional Coach Federation) a nivell ACC. Formada per la Escuela Europea de Coaching (programa acreditat ACTP per la ICF). Formada en Coaching Transformacional per l’Institut Gestalt. Experta en coaching de directius i emprenedoria. Formadora i consultora especialitzada en processos de gestió del canvi cultural a les organitzacions, direcció per valors, potenciació del compromís. Conferenciant i col·laboradora en diverses publicacions digitals, ràdio i televisió. Seminari C2. El meu xolís és únic, el meu allotjament també. Com idear productes i serveis diferenciats a partir de la innovació
Isabel Junquera Llicenciada en Ciències Polítiques i Màster en Dret Ambiental. L’any 2008 funda la consultora REPTE TERRITORIAL SC, amb seu a Olot, des d’on desenvolupen diverses tasques  d’assessorament en turisme sostenible i ecoturisme oferint serveis tant al sector públic com privat. Des del 2009, acreditada com a auditora de la Carta Europea de Turisme Sostenible de la Federació Europarc. Curs C1. Made in Pirineus: com crear productes i serveis arrelats al territori (certificacions, distintius i marques)
Imma Franch Tècnic superior en disseny gràfic (Escola Art Terrassa) i Postgrau de Disseny i Estratègies de Comunicació (Elisava). Dissenyadora i comunicadora gràfica a E2S (www.e2s.cat), amb 9 anys d’experiència professional. Treballa en projectes de comunicació i promoció de diferents formats, des del desenvolupament d’aplicacions per a mòbil fins a la creació de packagings per a productes de consum o projectes museogràfics. Curs D1. La comunicació, molt més important del que sembla: eines i estratègies
Helena Casas Llicenciada en Psicologia i Màster en Màrqueting Digital. Especialitzada en la gestió Digital de la Marca Personal i Reputació Online de les Empreses, a través de les xarxes socials i les eines 2.0. És professora de Màrqueting Digital, i tutora de projectes a diferents Màsters i Postgraus de la UAB, l’IQS i a l'escola de negocis BIMBS. També és col·laboradora docent a l'UdG, ESDi, ESCI, i altres entitats com la Cambra de Comerç de Sabadell. Sotsdirectora de Quadrant Alfa, on col·labora amb na Montserrat Peñarroya en diversos vessants, com ara els cursos de creació de Web Corporatives amb WordPress a www.WordPressBCN.com. Més informació sobre l’Helena a www.helenacasas.com. Seminari E1 (Fem xarxa). Sóc una empresa petita i vull promocionar-me aprofitant les eines del Màrqueting Digital. Per on començo?
Gonçal Portabella Guia Territorial de Turisme  de Catalunya des de l’any 1991. Ha desenvolupat tasques de guia i d’informador al Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa, i posteriorment com a representant i consultor per a operadors britànics i administració. És secretari de l’Associació Catalana d’Empreses de Senderisme, entitat que fomenta el desenvolupament professional del senderisme. Seminari A1. Sobreviure a la “paperassa”. Tràmits per crear una empresa de turisme rural o de natura
Anton Bundo Tècnic diplomat d’Empreses Turístiques. Ha exercit com a professor i cap d’estudis del CETT. Actualment és copropietari de Cal Pastor, agroturisme de les Garrigues, i exerceix com a president de l’Associació pel Foment del Turisme a les Garrigues, sector en el qual té una dilatada experiència. També és coordinador del Grup de treball “Ruta de l’oli” a les Garrigues. Seminari A1. Sobreviure a la “paperassa”. Tràmits per crear una empresa de turisme rural o de natura
Anna Gallart Llicenciada en Pedagogia Social per la UAB, Postgrau en Treball Social i Educatiu amb immigrants, cursant estudis de Dret per la UOC, formació permanent en temes RSE, joventut, cooperació. Va iniciar la seva vida laboral en ONGs elaborant materials educatius responsables per a escoles. Des del 2002 treballa al Consell Comarcal de l’Alt Urgell, primer com a agent de Salut i des del 2003 com a tècnica comarcal de joventut. El 2010 comença a treballar com a tècnica en Responsabilitat Social Empresarial al Consorci GAL Alt Urgell Cerdanya. Forma part d’una entitat juvenil sense ànim de lucre, de lleure a la Seu d’Urgell, on desenvolupa tasques de gestió de projectes. Seminari B1. Empreses petites, però responsables: val la pena dedicar-hi esforços?

MENTORS

MENTORS DESCRIPCIÓ EMPRESA
Tros de Sort La formatgeria Tros de Sort fou creada l’any 1995 per cinc ramaders que tenien vaques de llet al Pallars Sobirà, un veterinari i un enginyer tècnic agrícola. Una experiència innovadora des de la concepció. Especialment, perquè va reunir un grup de pagesos i professionals emprenedors amb ganes de revaloritzar la llet produïda a les seves pròpies explotacions. Des de llavors, Tros de Sort ha tret al mercat nombrosos formatges, ha obert una agrobotiga, ven llet fresca i ofereix visites a la formatgeria. També ha tirat endavant una proposta conjunta de visites turístiques amb el Celler Batlliu de Sort.
Roser Bombardó - Socarrel Socarrel Forestal i Ambiental és una empresa creada l’any 2003 amb seu a la Cerdanya que ofereix serveis de consultoria i execució de treballs en diferents camps relacionats amb el medi natural: enginyeria forestal i ambiental, execució de treballs forestals, divulgació ambiental, i desenvolupament rural. Des de l’estiu de 2012, Socarrel ha creat una nova línia de negoci, la venta i lloguer de bicicletes rurals elèctriques, a través de la marca Burricleta a l’Alt Urgell i la Cerdanya. Roser Bombardó és Llicenciada en Ciències Ambientals i especialitzada en desenvolupament local. És sòcia cofundadora de l’empresa i responsable de l’aplicació de la Responsabilitat Social Empresarial.
Rosa Maria Tejedor Rosa Maria Tejedor és mestra artesana i es dedica a la producció de peces teixides a mà des de fa més de 25 anys. En el seu taller a Ginestarre (Pallars Sobirà) elabora complements de vestir i per la llar (mocadors, bufandes, xals, camins de taula, mantes, etc.). Ven els seus productes en fires, petites botigues i museus locals i al seu propi taller, on el visitant pot veure com treballa i els telers que utilitza o que s’han utilitzat tradicionalment.
Oriol Pallarès – És pallarès És pallarès és una empresa d'alimentació i càtering de productes del Pallars. Ofereix productes elaborats a partir d’ingredients ecològics i de proximitat (conserves, embotits, patés, plats cuinats, sopes...); servei de càtering; consultoria i cursos de cuina, sempre amb la mateixa filosofia slow food i km 0. Oriol Pallarès és cuiner i consultor en restauració i hostaleria. La seva experiència es remunta al 1999, quan va crear la seva primera empresa de càtering. Un nou plantejament empresarial, més compromès amb la pagesia, el territori i la salut, l’ha portat a obrir l’obrador al Pallars Jussà i a crear la nova empresa És pallarès.
Mireia Font - Casa Leonardo i el Cinquè Llac Casa Leonardo és una casa rural situada a l’entrada de la Vall Fosca (Pallars Jussà). La seva filosofia és el treball constant, la millora continuada, la professionalització, la passió pel turisme rural i la cerca i manteniment dels trets identitaris històrics del territori. Gràcies a això ha guanyat el guardó de millor allotjament petit en la 1a edició dels Premis de Turisme Responsable de Catalunya. Mireia Font, arqueòloga de formació acadèmica, és la propietària de Casa Leonardo i una de les impulsores de la ruta de senderisme El Cinquè Llac, una iniciativa de col·laboració entre sis cases de turisme rural del Pirineu de Lleida que també ha obtingut un guardó dels I Premis de Turisme Responsable de Catalunya en la categoria de millor contribució a l’economia local.
Judith Mira – Catalonian Tracks Catalonian Tracks és la marca comercial amb la que opera La Petjada serveis ambientals, una empresa de guies especialitzats en fauna, flora i patrimoni històric amb més de 10 anys d’experiència arreu de Catalunya i seu a l’Alta Ribagorça. Ofereixen diversos productes de senderisme interpretatiu: serveis guiats i autoguiats pel Pirineu i altres territoris rurals, paquets turístics de 2 a 10 dies per Catalunya (en col·laboració amb Brogit Guiatges), i elaboració d’estratègies de comercialització de productes ecoturístics per a allotjaments rurals. Judith Mira és biòloga, guia interpretadora i directora de La Petjada.
Jose Luis García – Camins Camins és una empresa creada l’any 1986 amb seu a la Val d’Aran i amb una llarga experiència en la conducció i pedagogia de diferents activitats esportives de muntanya i de natura: senderisme, trekkings, ascensions, descens de barrancs, raquetes, esquí de travessa, etc. L’equip humà de l’empresa està integrat per Tècnics Esportius i Guies de Muntanya professionals amb titulacions oficials en les diferents modalitats. Jose Luis García és guia i director de Camins.
David Esteller - Priorat Enoturisme Priorat Enoturisme és una associació constituïda l’abril de 2013 per fomentar l’enoturisme a la comarca del Priorat a través d’una plataforma de promoció i comercialització de productes i experiències enoturístiques. L’associació està integrada per 61 empreses entre allotjaments, restaurants, empreses d’activitats, agències de viatge, cellers i molins d’oli. David Esteller és Diplomat en Turisme, Graduat Superior amb Gestió Turística i Màster en Planificació Turística. Des de l'any 2003 treballa amb la gestió pública del turisme en projectes de dinamització, de màrqueting i creació de productes turístics. Del 2006 al 2010 va portar la gerència del pla de foment del turisme del Priorat i actualment presta serveis per a administracions públiques, ens de gestió turística i associacions empresarials com Priorat Enoturisme.
Ares Prades – Bolets Prades Bolets Prades es troba a Pont de Suert, Alta Ribagorça, territori amb gran tradició boletaire. Seguint la tradició familiar de comercialització de bolets iniciada per Bolets Prades el 1956, l’Ares Prades decideix fer un salt endavant i elaborar diferents productes a partir de bolets deshidratats. D’aquesta manera, s’aconsegueix superar la limitada temporada d’aquest producte i ampliar la gamma de producció, no només amb bolets, sinó també amb elaborats precuinats. Actualment, l’empresa està en procés d’encetar una nova línia comercial amb certificació ecològica.
Àngel i Carlos Portet - Licors Portet Licors Portet és una empresa familiar amb història. Elabora licors des de fa més de 125 anys i de forma tradicional a l’antiga fàbrica de Cal Col·lector, a La Pobla de Segur. El seu licor més popular és la ratafia, que comercialitzea amb el nom de Ratafia dels Raiers i que fabriquen a partir de la maceració de nous del Pallars Jussà i una vintena de plantes. Avui, són els germans Àngel i Carlos Portet els que porten el negoci. La seva darrera aposta ha estat produir una nova ratafia amb dos joves socis de Girona, amb l’objectiu d’obrir mercat a les comarques gironines. Un mercat amb molta competència, però amb més consum. L’any 2011 van guanyar la medalla d’or d’un concurs de referència, el Concours Mondial Bruxelles de vins i espirituosos amb la ratafia especial que van fabricar per celebrar el 125è aniversari de l’empresa.
Ana Sirvent - TaüllOrgànics TaüllOrgànics va néixer el 2008 a la Vall de Boí. L’empresa, fundada per l’Ana Sirvent, uneix tradició i innovació per elaborar productes cosmètics a partir de les plantes del Pirineu i la seva saviesa remeiera. Amb l’assessorament del Centre Tecnològic Forestal de Catalunya, TaüllOrgànics va iniciar el cultiu d’àrnica, espècie en perill d’extinció, en prats de muntanya, a 1500 metres d’alçada i amb certificació ecològica. Les propietats antiinflamatòries d’aquestes plantes són utilitzades per elaborar la línia de cosmètics amb les mateixes propietats. L’empresa col·labora amb altres empreses del territori en l’organització d’activitats de divulgació de les propietats de les plantes pirinenques.