La Xarxa SOMPirineu · Suport a l’Ocupació a Muntanya s’origina l’any 2013 en rebre el suport del Programa d’ajuts a Projectes Innovadors i Experimentals, regulat per l’Ordre EMO/312/2012 impulsat pel Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC) i el Fons Social Europeu (FSE).

En aquesta primera etapa els Consells de les sis comarques de l’Alt Pirineu i Aran (Val d’Aran, Alta Ribagorça, Pallars Sobirà, Pallars Jussà, Alt Urgell i Cerdanya), juntament amb l’Institut per al Desenvolupament i la Promoció de l’Alt Pirineu i Aran (IDAPA) i el Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida fan néixer tant el projecte com la xarxa que es consolidaria posteriorment.

Resultats assolits pel Programa SOMPirineu 2013 

Tot seguit es detallen alguns dels principals resultats assolits pel programa SOMPirineu durant el 2013, estructurats pels seus tres eixos d’acció:
eixos

Eix 1. Aliances i projectes
compartits

Es va crear la Xarxa SOMPirineu,  integrada per més de 200 empreses, iniciatives privades i professionals que han participat en alguna de les accions conjuntes. Aquests agents formen part d’un nou clúster empresarial en matèria de producte local i turisme rural i de natura. Així, es van promoure aliances, sinergies i projectes compartits entre els diferents territoris de l’Alt Pirineu i Aran (Val d’Aran, Alta Ribagorça, Pallars Sobirà, Pallars Jussà, Alt Urgell i Cerdanya), i entre els cinc sectors econòmics implicats en el Programa (turisme rural, ecoturisme, senderisme, productes locals agroalimentaris i productes artesans de manufactura).

Algunes d’aquestes aliances i projectes de col·laboració van ser:

Projecte Vine al Pallars , Viu el Jussà
Creació de producte turístic en base a la xarxa de senders de l’Alt Urgell – Geomapa

Pel que fa a tallers i jornades d’intercanvi professional va ser particularment  rellevant la Jornada de conclusions SOMPirineu – Sort (11 Des 2013) en la que van participar més de 100 professionals.

Podeu consultar un resum de la jornada.

Eix 2. Assessorament
i acompanyament

Es va oferir assessorament a empreses i iniciatives prèviament seleccionades amb l’objectiu d’acompanyar-les en el desenvolupament d’idees i projectes empresarials. En total es van entrevistar 60 empreses i professionals dels quals 32 van rebre assessorament especialitzat a escollir entre cinc àmbits d’acció:

a) la idea empresarial;
b) el model de negoci i financer;
c) el disseny i creació de productes i serveis;
d) la comunicació;
e) el màrqueting: promoció, comercialització i distribució.

Deu iniciatives assessorades van ser seleccionades per participar en un concurs SOMPirineu d’emprenedors pirinencs. En el sector del turisme rural foren escollides
Cal Calsot (Montellà de Cadí) i Casa Massa (Estac, Pallars Sobirà). En els sectors del senderisme i l’ecoturisme, van exposar el seu projecte Balmes Blancs , Pirineus Experience, i Celistia (astroturisme).

En l’àmbit dels productes agroalimentaris es van presentar les iniciatives de la Guinda, Casa Mateu, i Girola. Del sector de l’artesania, es mostrà la iniciativa Rels la qual va ser entre totes les iniciatives, la més ben valorada pels assistents.

Eix 3. Formació

La formació, i concretament l’itinerari SOMPirineu DidàcTIC, fou el tercer eix de treball. Prop de 150 alumnes (entre professionals en actiu i desocupats) van participar en aquest ambiciós i exitós programa de formació (presencial, però també a distància) amb un total de 240 hores lectives. En un territori com el Pirineu, en el que les distàncies són grans i els desplaçaments costosos, la modalitat a distància va permetre multiplicar per tres els ràtios d’assistència i impacte, optimitzar els recursos, i generar una gran acceptació.

Les temàtiques dels cursos i seminaris de formació van ser les següents:

a)Crear i consolidar empreses
b)Construir un projecte viable: el  model de negoci
c)Dissenyar productes i serveis atractius i innovadors
d)Comunicar per existir i per diferenciar-se
e)Vendre més i millor: la importància del màrqueting

Consulta aquí tot el programa de Formació SOMPirineu DidàcTIC