
Per a municipis inclosos en l’Annex del Decret Llei 3/2023:
El termini de 5 anys establert al text jurídic s’inicia en la data d’aprovació de l’esmentat DL. I per tant, finalitza al novembre de l’any 2028.
No, un canvi de nom suposa una pròrroga o renovació d’una llicència.
Les comunicacions tenen una duració de 5 anys obligatòriament per regulació del DL i no es pot reduir aquest període. En el cas de rebre sol·licitud de pròrroga, l’Ajuntament haurà de decidir si es concedeix. Les pròrrogues es podran acceptar o denegar motivadament.
Actualment, els municipis que estan inclosos a l’Annex del Decret tenen suspès l’atorgament de llicències fins a l’aprovació d’un planejament que contempli aquest ús, com a ús compatible amb l’habitatge. Mentre no es tramiti aquesta modificació de planejament, l’ús resulta incompatible amb el planejament i, per tant, es recomana resoldre les peticions de noves llicències o autoritzacions inadmetent les mateixes, ja que no es poden tramitar mentre el planejament urbanístic municipal no reconegui aquest ús.
Aquesta és una opció que es considera que té potencial, si bé caldria estudiar-la amb més detall i desplegar-la a través del corresponent planejament (Pla especial urbanístic), on es podrien establir zones prioritàries per a l’emplaçament dels HUTs i es podria també preveure un termini delimitat per al desenvolupament d’aquesta activitat (5 anys amb possible pròrroga de 5 anys, per exemple).
Totes les empreses i establiments turístics (inclosos els HUTs) han d’estar inscrits en el Registre de Turisme de Catalunya de la Generalitat, a la qual es pot accedir telemàticament en el següent enllaç:
Tanmateix, aquest aplicatiu no permet tenir informació en relació a aquells HUTs irregulars que no disposin de la corresponent habilitació administrativa. A aquests efectes, la Generalitat ha habilitat una eina de rastreig telemàtic d’aquests establiments irregulars o il·legals. Es pot trobar informació respecte a aquesta eina en el següent enllaç:
El criteri d’adjudicació de sol·licituds és per concurrència competitiva, caldrà establir el corresponent criteri i regulació bàsica al respecte en el planejament o ordenança que el desplegui. En cap cas serà per ordre d’entrada o antiguitat.
Si, cada municipi ha d’establir el seu criteri de densitat d’HUTs. 10 huts per a cada 100 habitants és el topall que estableix el Decret, però es pot definir una densitat d’huts inferior. Fins i tot, justificant la tensió del mercat de l’habitatge o altres elements, es podria establir un percentatge inferior a 5 huts per a cada 100 habitants.
El termini per a poder sol·licitar la pròrroga és a partir del quart any de vigència del règim transitori establert pel DL3/23 i abans d’acabar el termini transitori previst per aquesta norma.
La possibilitat de preveure una pròrroga dels HUTs habilitats abans de l’entrada en vigor del DL3/23, està prevista a la Disposició transitòria segona de l’esmentada norma. Aquest és un mecanisme extraordinari i ha d’estar especialment justificat l’atorgament d’aquesta pròrroga.
El model d’ordenança que es troba dins de la documentació publicada a “Assessorament jurídic a entitats locals de l’Alt Pirineu i Aran en matèria d’habitatges d’ús turístic (HUTs)” proposa alguns criteris en relació a les pròrrogues. Aquest contingut es va recollir i elaborar d’acord amb les intervencions de persones assistents a la jornada que es va fer a Sort, el passat 3 d’abril de 2025.
Article 31.- Criteris a tenir en compte per a la resolució de possibles peticions de pròrroga sobre la duració de les habilitacions de HUTs en el moment de l’entrada en vigor del Decret Llei 3/2023
- D’acord amb la disposició transitòria segona del Decret Llei 3/2023, el titular d’un HUT degudament habilitat en el moment de l’entrada en vigor de l’esmentada norma podrà sol·licitar una única ampliació, per un període de cinc anys, del règim transitori establert a la Disposició transitòria segona del Decret Llei, sempre i quan acrediti que el termini de cinc anys inicial no compensa la pèrdua del títol habilitant d’habitatge d’ús turístic. L’ampliació s’ha de presentar davant de l’Ajuntament que correspongui durant l’últim any de vigència del règim transitori establert al Decret Llei.
- Sense perjudici de la resolució que adopti en el moment oportú aquest Ajuntament, atenent a les circumstàncies concretes del cas i a la prova aportada a l’expedient, s’estableixen els següents criteris a tenir en compte per a valorar les possibles peticions de pròrroga que es presentin per part dels titulars dels HUTs, d’acord amb l’exposat en el paràgraf anterior:
- a) No es presumeix en cap cas que els titulars de HUT disposin d’un dret a pròrroga del règim transitori, i en tot cas, caldrà acreditar que el termini previst pel règim transitori no compensa la pèrdua del títol habilitant de HUT.
- b) L’explotació turística no pot ser entesa com a activitat consubstancial als habitatges, motiu pel qual, el fet que un immoble deixi de poder ser utilitzat com a HUT no comporta una limitació a l’ús propi del mateix; tot això de conformitat amb la jurisprudència (entre d’altres, la Sentència del Tribunal Constitucional número 64/2025, de 13 de març, per la qual es desestima el recurs d’inconstitucionalitat contra el Decret Llei 3/2023).
- c) La inversió realitzada en l’adquisició i reforma d’un habitatge no es pot considerar una inversió a amortitzar a través de l’ús turístic de l’esmentat immoble, ja que l’ús propi de l’habitatge i la possibilitat d’explotació econòmica del mateix segueix estant a disposició de la persona propietària de l’immoble mitjançant d’altres negocis jurídics com la venda o l’arrendament d’ús d’habitatge conforme la Llei d’Arrendaments Urbans.
- d) La reducció d’ingressos que es pugui arribar a produir en finalitzar el termini transitori previst pel Decret Llei i cessar l’activitat de HUT, no justifica l’atorgament d’una pròrroga del termini, atès que es tracta d’una mera expectativa de guany i no deriva d’una lesió antijurídica generada per l’Administració a la persona titular del HUT, tenint en compte especialment els motius d’interès general que justifiquen la limitació d’aquest tipus d’activitats en els municipis inclosos a l’Annex del Decret Llei.
El dret a prorrogar passa per davant les pròrrogues de les llicències actuals respecte les noves llicències. Aquestes donen drets a propietaris i en treuen a possibles interessats.
El realment rellevant és veure de quins municipis parlem i si estan o no inclosos a l’annex del Decret Llei 3/2023. Per tant, dins del termini de 5 anys des de l’aprovació del Decret Llei, als municipis inclosos a l’annex no es podran admetre nous HUTs (estan sotmesos a llicència urbanística i les llicències estan bloquejades per efectes del DLlei, al considerar-lo un ús no compatible, a menys que hi hagi una regulació nova al respecte a nivell de planejament). En aquests moments no és rellevant el número de HUTs que realment hi hagi al municipi per a l’atorgament de llicències, si s’està inclòs dins de l’annex, les llicències estan bloquejades.
Respecte al als municipis que no estan inclosos en el Decret, els HUTs queden sotmesos a comunicació prèvia i no està suspès l’atorgament de noves habilitacions a menys que es faci una suspensió de llicències expressa per l’Ajuntament amb motiu de la tramitació d’un nou planejament urbanístic en matèria de HUTs.